Home » Hypotheken » Stappenplan

Stappenplan

Stap 1: Kort kennismaken en uitleg werkwijze

Om tot een zo goed mogelijk hypotheekadvies te komen, moeten we je eerst een beetje leren kennen. En jij ons. Dat doen we in eerste instantie kort via de telefoon. Wij leggen uit hoe we werken en we stellen je een aantal vragen. Zo krijgt onze hypotheekdeskundige een indruk van jouw persoonlijke situatie. En hopelijk krijg jij een goede indruk van ons.

Stap 2: We hebben een aantal documenten nodig

Om goed voorbereid het adviesgesprek in te gaan, vertellen we je tijdens stap 1 welke documenten we van je nodig hebben. Je krijgt hier in de afspraakbevestiging een overzicht van. Je kunt het ons e-mailen of je kunt ze langs brengen. Een aantal voorbeelden van wat we van je kunnen vragen:

  • Een salarisstrook
  • Een werkgeversverklaring
  • Een samenvatting van je pensioenoverzicht
  • Een overzicht van je arbeidsverleden
  • Een kopie van je paspoort
  • Een overzicht van je spaargeld en/of schulden
  • Gegevens van de huidige woning en hypotheek
  • Voor ondernemers: de jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar
  • Enzovoort

Als we de benodigde documenten van je gekregen hebben, bereiden we de vervolgstappen voor.

Stap 3: Uitgebreid kennismaken en bespreken van uw mogelijkheden.

Er hangt best veel af van de keuze van een hypotheek. Daarom is het echt belangrijk om dit in alle rust te bespreken. Bij jou thuis of bij ons op kantoor: het kan allebei.

We willen je tijdens dit kennismakingsgesprek een beetje leren kennen. Wat zijn je woonwensen, passen ze in het huidige financiële plaatje en hoe ziet je financiële positie eruit na de eventuele hypotheekverstrekking?

Je hypotheekadviseur vertelt je uiteraard ook van alles, onder andere over de verschillende hypotheekvormen en de hypotheekrentes van de vele aanbieders. Je krijgt dan ook een indicatie van de maximale hypotheek en de maandlasten die daarbij horen.

Stap 4: Je krijgt een hypotheekadvies

Als je akkoord bent gegaan met de opdrachtbevestiging, stellen we een passend hypotheekadvies samen. Dat doen we niet alleen, maar samen met jou, want soms moet je nog keuzes maken hebben we meer informatie nodig.

In deze fase gebeurt er veel:

  • We brengen de huidige en toekomstige financiële situatie in kaart.
  • We bespreken de daarbij passende hypotheekvormen en hypotheekverstrekkers.
  • We bespreken de voorwaarden en premies van onder andere de overlijdensrisicoverzekering.
  • We berekenen het maandbedrag.
  • We bepalen de eventuele risico’s, zoals overlijden, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid en pensioen; en we bekijken hoe we die zo veel mogelijk kunnen beperken.
  • We bieden inzicht in je netto lasten na de hypotheekverstrekking. Dat is natuurlijk ontzettend belangrijk, want je wilt misschien ook nog wel eens op vakantie of geld opzij kunnen leggen voor later.
  • We bespreken het hypotheekadvies uitgebreid.
  • Ben je akkoord met het advies? Dan vragen we een ‘concept hypotheekofferte’ bij de gekozen geldverstrekker aan.

Stap 5: Je krijgt een ‘concept-hypotheekofferte’

Je krijgt zo snel mogelijk een hypotheekrenteaanbod, een offerte voor de verzekeringen en de nodige aanvraagformulieren. We proberen je te laten weten hoe lang dit zal duren.

Als de concept-hypotheekofferte binnen is, onderteken je deze en stuur je het terug. En als dingen niet duidelijk zijn, bespreken we het gewoon nog een keer en leggen het rustig uit.

Daarna teken je de concept-offerte en de verzekeringsaanvraag en sturen wij het naar de geldverstrekker. We sturen zoveel mogelijk verzamelde documenten mee, zodat het geheel snel beoordeeld kan worden.

Stap 6: Naar de notaris en andere zaken waarmee we helpen

Als de geldverstrekker akkoord gaat, krijg je uiteraard meteen bericht. Je moet dan de definitieve offerte bevestigen.

Nu kun je een afspraak bij de notaris maken om de hypotheekakte te ondertekenen. Als je wilt, kunnen we je nog helpen met het regelen van passende, en vaak verplichte, schadeverzekeringen.

De geldverstrekker maakt tot slot het bedrag van de hypotheek over naar de notaris. De notaris stuurt je de ‘nota van afrekening’ toe, die we dan samen doornemen.

Heb je een verbouwing meegefinancierd? Dan geeft de geldverstrekker je de nodige uitleg en formulieren om het geld uit het bouwdepot te kunnen gebruiken.

En dan kan je verhuizen!

Andere zaken waarmee we helpen tijdens het hele traject:

  • Als er een taxatie nodig is, regelen we dat ook meteen. Dat doen we met taxateurs met wie we gunstige tarieven hebben afgesproken.
  • Heb je met de verkoper afgesproken een bankgarantie te laten opstellen? Dan helpen we daarbij.
  • We sturen de aangevraagde verzekeringen (bijv. overlijdensrisicoverzekering) naar de verzekeraar met het vriendelijke (doch dringende) verzoek deze zo snel mogelijk te beoordelen.
  • Ondertussen houden we de datum waarop het financieringsvoorbehoud uit het koopcontract verloopt, natuurlijk goed in de gaten.
  • We hebben een groot netwerk, dus we helpen je graag een goede en betrouwbare makelaar, taxateur, bouwkundige of notaris te vinden.